Vastuullisuus

DFC NORDIC OY ON MARKKINOIDEN VAKAVARAISIMPIA JA LUOTETTAVIMPIA KULUTTAJALAINAYRITYKSIÄ, JOKA TOIMII VASTUULLISESTI

Suomalainen luotonantaja DFC Nordic Oy pyrkii kaikessa toiminnassaan vastuullisuuteen. Emme myönnä lainoja henkilöille, jolla on maksuhäiriöitä, teemme takaisinmaksusopimuksia sekä myönnämme lainaamiskiellon sitä haluavalle. Myönnämme lainoja henkilöille, jotka riittävän tuloselvityksen perusteella selviävät lainan takaisinmaksuista. Kuukausierän jälkeen talouteen pitää jäädä vielä riittävästi varoja muuhun elämiseen. Näillä selvityksillä haluamme huolehtia omalta osaltamme siitä, että asiakkaidemme talous ei mene liian tiukoille.

LAINAA JÄRKEVÄSTI - ONGELMIA RAHA-ASIOIDEN HOIDOSSA?

Kulutusluotot ja kuluttajaluotot on tarkoitettu tilapäisiin ja yllättäviin menoihin, ei jatkuvaan kuluttamiseen. Mikäli sinulla tai läheiselläsi on avuntarvetta raha-asioiden hoidossa, antavat seuraavat tahot apua kuntien velkaneuvojien lisäksi:

LAINAUSKIELLON ASETTAMINEN

  • Lainauskieltoa voi hakea asiakaspalvelustamme, numerosta 0200 90900 (pvm/mpm).
  • Lainauskielto on pysyvä ja koskee konsernin kaikkia yrityksiä. Lainauskiellon tehtyäsi emme enää myönnä sinulle lainaa.

MERKKEJÄ MAKSUVAIKEUKSISTA

Maksuvaikeudet eivät tule yllättäen, ja ne eivät yleensä myöskään häviä yllättäen. Kuluttajien on syytä seurata tarkasti omaa talouttaan ja suhteuttaa menot aina todellisiin tuloihin. Allaolevat esimerkit saattavat olla merkkejä tulevista maksuvaikeuksista:

  • Olet lomautettu ja vaarassa jäädä työttömäksi, tai saanut irtisanomisilmoituksen.
  • Palkkasi ei riitä kattamaan kuukausimenoja ennen seuraavaa palkkapäivää.
  • Laskujesi maksu viivästyy eräpäivästä ja haet lisää maksuaikaa.
  • Ostoksesi ovat usein ennalta suunnittelemattomia kalliita heräteostoksia, joihin sinulla ei ole varaa.
  • Ostat liian helposti erilaisia tuotteita tai palveluita osamaksulla.
  • Käytössäsi on useita eri yhtyiöiden myöntämiä luotto- ja/tai maksukortteja.
  • Perheessäsi tai ystäväpiirissäsi esiintyy riippuvuutta esim. alkoholi, uhkapelit, huumeet tms.
  • Olet monen lainan takaajana.

MITÄ TEHDÄ, KUN MAKSUVAIKEUDET YLLÄTTÄVÄT

Sinun on syytä olla yhteydessä lainan laskuttajaan heti, kun tiedät, ettet pysty maksamaan lainaa ajallaan. Laskuttajalla on yleensä tarjota vaihtoehtoja. Ongelmien ei kannata antaa kasvaa ja kerääntyä. Niihin olisi pyrittävä löytämään nopeasti ratkaisu, jotta ylimääräisiä kuluja ei pääse syntymään lisää. Risicumilla me ymmärrämme, että tarve lainalle ei ole syntynyt hetkessä, ja eikä lainaa silloin myös yhdessä yössä makseta takaisin. Siksi olemme kehittäneet lainatuotteisiimme varsin kohtuulliset takasinmaksuajat ja vieläpä varsin kohtuullisilla takaisinmaksuehdoilla.

  • Ota välittömästi yhteyttä lainan laskuttajaan. Laskuttajan tiedot löytyvät laskusta.
  • Laskuttajan kanssa voi lähtökohtaisesti sopia maksusuunnitelmasta, mikäli lasku on jo siirtynyt perintään.
  • Jos olet saanut kirjeen iKassalta, joka hoitaa erääntyneen laskusuorituksen perintää, on tärkeää, että hoidat laskusi välittömästi tai otat yhteyttä iKassaan sopiaksesi maksusuunnitelmasta.
  • Mikäli ylläolevista ratkaisuista ei ole apua, on syytä sopia henkilökohtainen tapaaminen kunnallisen velkaneuvojan tai muun vastaavan tahon kanssa, joka lähtee viemään asiaa eteenpäin.

SAITKO PERINTÄKIRJEEN iKASSALTA? TOIMI NÄIN:

  • MAKSA VELKA HETI

    Kirjeestä löydät kaikki maksamiseen tarvittavat tiedot. Sinulle on ehdottomasti edullisinta maksaa velka heti, kun viivästyskorko ja perimiskulut eivät vielä ole ehtineet kasvaa korkeiksi.

  • OTA PIKAISESTI YHTEYTTÄ iKASSAN ASIAKASPALVELUUN.

    Jos et pysty maksamaan velkaasi kerralla, ota välittömästi yhteyttä iKassan asiakaspalveluun sopiaksesi esimerkiksi maksusuunnitelmasta. Yhteystiedot löydät sivuiltamme tai saamastasi kirjeestä. Tärkeintä on toimia nyt.

  • ONKO KIRJE MIELESTÄSI AIHEETON?

    Ota yhteys iKassan asiakaspalveluun, niin he selvittävät, mitä sen suhteen on tehtävissä. Mikäli lasku on jo maksettu ennen kirjeen lähettämistä, perintä- tai maksumuistutuskirje on aiheeton.

  • MITÄ TAPAHTUU, JOS ET TEE MITÄÄN?

    Perintä jatkuu normaalisti, mikä tarkoittaa lisäkustannuksia sinulle. Se voi tarkoittaa luottohäiriömerkinnän rekisteröintiä tietoihisi, joka voi estää esimerkiksi lainansaantisi kokonaan tai sinulle myönnetyn luottokortin peruuttamista. Maksuhäiriömerkinnällä voi olla vaikutusta jopa työnsaantiisi.

DFC NORDIC OY NOUDATTAA VASTUULLISEN LUOTONANNON KRITEEREITÄ

DFC Nordic Oy noudattaa European Coalition for Responsible Credit:n eli ECRC:n vastuullisen luotonannon kriteereitä, joihin kuuluvat muun muassa riittävien ennakkotietojen anto ja maksuton luoton ennenaikainen takaisinmaksu. Tutustu tarkemmin ECRC:n vastuullisen luotonantajan kriteereihin: http://www.responsible-credit.net/media.php?id=1651 tai http://www.responsible-credit.net/